Vampire Survivors Review – Single-stick Masterpiece

Lige siden den ramte Early Access på Steam i december sidste år, er kulten af ​​Vampire Survivors vokset og spredt sit evangelium vidt og bredt. I løbet af det seneste år er det tilsyneladende simple spil udvidet med en lind strøm af gratis opdateringer, der tilføjer forbløffende mængder af dybde og indhold. Det fantastiske gameplay og overbevisende progressionssystem kombineret med et latterligt lavt prispunkt gjorde Vampire Survivors yderst anbefalelsesværdig. Den tradition fortsætter i den fulde spiludgivelse, hvilket gør over 50 timers ren spilglæde tilgængelig for et større publikum.

Vampire Survivors starter simpelt nok. Du bruger kun den venstre analoge pind til at bevæge dig rundt, og dine angreb sker automatisk med jævne mellemrum. Monstre nærmer sig non-stop fra alle retninger, mens du undviger gennem hullerne og sørger for, at de er i din angrebsradius. Castlevania-påvirkningen er tydelig, når du starter med en pisk og tager imod uhyggelige væsner fra klassisk gaming-gyser ud over fantasifulde originale kreationer. Hvis du kan vare 30 minutter, vil Døden slå ind for et øjeblikkeligt drab, men du kan overveje, at “slå” niveauet.

Hvert forsøg starter dig på basisniveau med kun din karakters startvåben. Selvom de kan virke utilstrækkelige i starten, kan næsten alle offensive muligheder bygges til at føles fantastiske. Spræng en brandslange af knive foran dig for at rydde en sti. Smelt en koloni af flagermus, mens du vader gennem dem med hvidløgets cirkulære felt. Søg ly i en sky af kæmpende katte. Hver våbentype, jeg kunne forestille mig, og flere ting, jeg aldrig ville have drømt om, var lige ved hånden.

Du træffer konstant beslutninger og vejer fordele og ulemper ved hvert randomiseret emne, der præsenteres under udjævningsprocessen. Du kan maksimalt have seks våben, der alle skyder på én gang, foruden seks tilbehør, der ændrer våben og gameplay, som at øge størrelsen af ​​projektiler, reducere nedkølingstiden eller øge hastigheden af ​​opnået erfaring. Oven i det giver visse våben- og tilbehørskombinationer ultrakraftige udviklinger, der kan vende skuden i din mørkeste time. Det er svært at formidle den ypperste tilfredsstillelse, du føler, når din uforståelige byge af angreb gør det umuligt for fjender at såre dig, uanset hvor hårdt du prøver at sparke hornets reden. Jeg tager sjældent skærmbilleder eller videoer af spil, jeg spiller, men Vampire Survivors opfører et så herligt show baseret på dine smarte valg, at jeg ikke kunne lade være med at dele det.

Udvikleren Poncle har ekspertise afbalanceret udrulningen af ​​oplåsninger, så du aldrig bliver overvældet af blandingen af ​​våben og kræfter, men du bliver heller aldrig træt af dem. Der er altid en ny karakter, våben, tilbehør eller mekaniker at se frem til helt til slutningen. Den oprindeligt skræmmende liste over mål giver en følelse af retning og får dig til at eksperimentere uden for din komfortzone. I det ene løb ville jeg sprænge det eller få en dårlig rystelse på niveau-op-muligheder og dø uden at afkrydse nogen mål, men den næste ville jeg have et perfekt løb og udføre et dusin opgaver. Oplåsningerne/præstationerne regner ned i en glædelig byge af dopaminhits. Selv når du fejler, lærer du noget og får mere guld for at låse op for permanente opgraderinger i butikken i spillet.

Næsten hver eneste regel, du kommer til at kende (inklusive mange mekanikker beskrevet ovenfor) bliver fuldstændig oprejst eller fordrejet, efterhånden som du kommer dybere ind i spillet. Vampire Survivors elsker at sætte dine forventninger og fuldstændig undergrave dem. På flere tidspunkter udbrød jeg: “Hvad fanden sker der? Vent, så kan jeg gøre det dette nu?” Alt er bygget til at gøre det umuligt at modstå det næste løb. “Nå, jeg er nødt til at se, hvordan denne skøre nye karakter spiller.” “Hvad er denne foruroligende nye fase?” “Denne anden strategi skal fungere. Det her kan ikke vente til i morgen.”

Min eneste tøven med at anbefale det til Xbox-spillere er den uvelkomne tilstedeværelse af lanceringsfejl, der forhindrer scene- og præstationslåsning til nogle og andre mærkelige odds og ender. Patching har hjulpet indtil videre, og jeg håber, at det snart bliver lige så relativt problemfrit som pc-versionerne.

På trods af disse tidlige konsoltilbageslag er Vampire Survivors hurtigt blevet et af mine yndlingsspil gennem tiderne. Overvej, at jeg tager fat i siderne af dit hoved og råber: “Spil Vampire Survivors, dit fjols!”