Tekken 8: den ultimative anmeldelse med test på PS5, Xbox Series, PC og Steam Deck

Tekken 8: en revolution i en verden af ​​kampspil

Tekken 8, den seneste del i den langvarige Tekken-franchise, er uden tvivl et af de bedste kampspil, der findes. Efter succesen med sin sidste serie har udviklingsteamet overgået sig selv ved at fylde dette nye spil med alle tænkelige tilstande og muligheder. Det er en sand fornøjelse at spille, uanset om det er til konkurrencespil eller til en over-the-top solooplevelse. Derudover er dette det første store kampspil bygget med den seneste generation af Unreal-teknologi. Derfor, i modsætning til Street Fighter 6 og Mortal Kombat 1, er Tekken 8 kun tilgængelig på nuværende generations platforme. Og samlet set er det en vinder på alle systemer.

Varierede og exceptionelle spiltilstande

Efter en alt for spændende introduktion – et kendetegn for Tekken – bliver du kastet ind i en hovedmenu fyldt med modes og muligheder, måske mere end noget andet kampspil, jeg har spillet til dato. Du har en komplet single-player story mode med mellemsekvenser og over-the-top action, en arkade quest mode, der tager dig til fiktive arkader for at konkurrere i Tekken turneringer, karakterhistorier, arkade mode, trænings modes, online muligheder og endda evnen at tildele lydspor fra alle spil i franchisen til bestemte stadier. Det er næsten overvældende at se så meget indhold i et kampspil.

Fantastiske billeder

Visuelt bygger Tekken 8 videre på den syvende del med vægt på en hyperdetaljeret grunge-æstetik. Karaktererne er skulptureret med overdrevne funktioner og tøj designet til at fremhæve deres stil. På nogle måder virker det lidt for travlt efter min smag, men jeg synes, den overordnede kvalitet af modellen er et pænt skridt op fra Tekken 7, med mere afrundede kanter, forbedrede materialer, bedre skygge af den væsentligt forbedrede hud og tøj. Integrationen i den markant forbedrede scenebelysning er også en dag og nat forskel. Dette gælder gennem hele spillet – der er bare flere detaljer overalt, hvor du ser, hvilket giver det et rigere overordnet udseende.

Ydeevne på topniveau på alle platforme

Vigtigst af alt er Tekken 8 ikke begrænset af ældre konsoller, der er ingen begrænsning på tværs af gener her. Den er skarp og præcis på stort set alle systemer med en højere “livskvalitetsfaktor”. For det første, og vigtigst af alt, kommer en af ​​de største forbedringer fra indlæsningstider – dybest set, i den seneste generation af kampspil (inklusive Tekken 7), tager indlæsning mellem kampe lang tid nok til at blive irriterende. Med Tekken 8 er vi stort set tilbage til indlæsningshastigheder før disk – lige tid nok til, at animationen kan spilles efterfulgt af at hoppe direkte ind i spillet. Det er lidt hurtigere på PS5 end andre platforme, inklusive min pc, men alle er ekstremt hurtig.

Visuelle justeringer afhængigt af platformen

Ud over det tilbyder alle tre konsoller lignende visuelle indstillinger, mens pc’en tilbyder en række redigerbare muligheder. Både PS5 og Xbox-serien I virkeligheden er de ofte tættere på 1440p eller lidt højere. Series X nyder godt af generelt højere dynamisk opløsning end PlayStation 5, men i aktion er det svært at se en forskel. Alle konsoller bruger TAA kombineret med en rumlig skalar. Tekken 8 inkluderer flere skalarer (faktisk 17) på pc, inklusive AMD FSR1, som ser ud til at være den nærmeste i dette tilfælde. Jeg formoder, at Namco ikke bruger FSR2, fordi disokklusionsartefakter kan være ret mærkbare, især ved lavere opløsninger, når man spiller på pc.

Optimal ydeevne på Steam Deck

Tekken 8 kan køre fint med 60 billeder i sekundet på Steam Deck, selvom der er en vis grad af kompromis med præsentationen. På en lille skærm – og især i HDR – ser det flot ud.