Northgard: Uncharted Lands Board Game Review

Northgard videospillet udkom for et par år siden og fik stor anerkendelse. Den bruger koncepterne fra 90’ernes realtidsstrategiklassikere såsom Age of Empires og Nybyggerne, sammen med en smart moderne sandkassetilgang. Spillere kontrollerer vikingekrigsbånd for at bygge landsbyer og udføre store opgaver. De tilskyndes til at forfølge større og mægtigere bedrifter for at samle berømmelse, såsom at dræbe udyr og knuse modstandsspillere. Nu har denne RTS/eventyrspilshybrid modtaget en passioneret og stemningsfuld brætspilstilpasning med titlen Northgard: Uncharted Lands (se det på Amazon).

Meget til sin ære står dette bordspil komfortabelt sammen med sin digitale forgænger, såvel som uafhængigt på egen hånd. Fans af videospillet vil opdage inspirationen kærligt spredt ud over dets forskellige kort, miniaturer og fliser.

Designer Adrian Dinu har lavet et fremragende brætspil, der kombinerer veletablerede systemer med en frisk vision. Man behøver ingen kendskab til den originale Northgard for at nyde dette eventyr, da dets primære forbindelse er at abstrahere kernetemaerne udforskning og knaphed.

Mens du styrer en af ​​de asymmetriske klaner, vil du fokusere på både at udforske det nye kontinent og udvikle dets lande. Fliser afslører det store landskab tilfældigt i en proces, der efterligner den proceduremæssige generering af dens jævnaldrende. Du vil støde ind i andre spillere og opdage vild fauna, møder, der ofte fører til direkte konflikt. Det er en voldsom og overraskende tankevækkende oplevelse, der føles hjemme på bordpladen.

Uncharted Lands henter den primære designpåvirkning fra det fliselæggende klassiske brætspil Carcassonne. Du trækker fliser fra en stak og orienterer dem rundt om vækstbrættet for at forbinde og definere ekspanderende geografiske grænser. Det er min yndlingsmekanisme i Northgard, idet regionsgrænserne er uforudsigelige og fulde af mærkelige former. Dette er i skarp kontrast til de fleste områdekontrolspil, som har et meget stift, omhyggeligt designet kort for at fremme balance og tilskynde til konflikter. Northgard er simpelthen sublim i sin frihed. Det tilskynder til aggressiv udforskning for at lukke territorium ved at belønne dig med et væld af point for at gøre det.

Den anden store indflydelse er den centrale dæksbygningshandlingsmekanisme. Ligesom brætspils mega-hit Dominion, begynder dit kortspil en beskeden og pålidelig motor til at udføre de nødvendige kernekomponenter i spillet. Hver tur spiller du et kort fra din hånd, så du kan bevæge dig hen over territoriet, rekruttere enheder eller bygge strukturer. Over en bue af syv runder udvikler dit dæk sig og divergerer fra dine konkurrenter.

Det, der er mest væsentligt genialt ved dette aspekt af spillet, er, at de kort, du tilføjer til dit spil, er gratis. De fleste spil har dig til at søge ressourcer og veje dine købsmuligheder, hvilket ofte bremser fremskridt. I Northgard erhverver du et kort fra forsiden op-markedet umiddelbart efter at have bestået runden. Dette hjælper med at give spillet et hurtigt tempo, da det tilskynder spillere til at bestå tidligt.

Du har dog en anden mulighed. I stedet for at trække fra rækken af ​​kort, der er tilgængelige for alle, kan du bruge en handling midt i runden for at fjerne et kort fra din hånd og erstatte det med en klanspecifik mulighed. Dette skaber et lille, men meningsfuldt strejf af asymmetri, der supplerer din klans fortsatte evner.

Northgard: Uncharted Lands har en enestående følelse af glathed.

Northgard: Uncharted Lands har en enestående følelse af glathed. Handlinger flyder hurtigt, kernemekanismerne er enkle, og det giver hele tiden en følelse af præstation. Combat klarer et minimum af drama med et enkelt terningkast på hver side, der supplerer enhedens styrke. Alt her føles, som om det har fået lige nok pompøsitet uden at vælte over i kompleksitet eller indviklet proces.

Det er dog ikke dermed sagt, at det er perfekt. På trods af min tilbedelse af udforskningen og de amorfe områder, fremstår brættet ofte som et rodet rod, når det først tager form. Spillere vil kæmpe for visuelt at få øje på grænserne for et område, hvilket får dem til at mislæse strategiske kvælningspunkter og måske endda føre til et uventet angreb fra en nabo. Det er et ømt punkt, der er uundgåeligt, da de travle illustrationer på fliserne kun slører de vigtige grænser yderligere.

Northgard mister også noget af sin kant, når kortet er fuldt udforsket. Når regioner bliver statiske, er der kun tilbage at kæmpe om de knappe ressourcer og forfølge kamp. Dette er funktionelt, men følelsen af ​​undren fordamper, og det, der skynder sig at udfylde det tomrum, er noget mindre interessant.

Designerne erkendte dette dog. De søger at lindre den sene spildvale med den inkluderede Creature-udvidelse. Dette tilføjer neutrale kombattanter såsom ulve, draugr og faldne valkyrier. De kaskadende virkninger af at snuble ind i disse udyr er både vidunderlige og forfærdelige. Fordelen er, at de forbedrer den dynamiske fornemmelse af udforskning, og de skaber et bræt i udvikling over tid, der forbliver vildt og kaotisk, indtil væsnerne er besejret.

Den alvorlige ulempe er, at disse tilføjer en stor komplikation til spilleprocessen. Ved højere spillerantal udforskes flere brikker, og flere skabninger stødes på. Dette resulterer i en fase af spillet, hvor alt stopper, mens du overvejer hvert dyrs adfærd, hvordan de bevæger sig, og hvilken effekt de udløser. Nogle skubber dig rundt, andre stopper ressourceproduktionen, og de værste opsluger dine hære.

Disse væsner er en interessant tilføjelse. De føles næsten som en nødvendig komponent i legen. Men de er til tider en byrde og kan føre til virkelig skæve sessioner, hvor en spiller føler sig tilfældigt målrettet. Der er en hel del, du kan gøre for at kontrollere og hyrde disse neutrale entiteter — ud over blot at kæmpe og slå dem ihjel — men i mine spillesessioner var de taktiske overvejelser, de kræver, ofte uhåndgribelige for mindre erfarne spillere.

På trods af den besværlige brættilstand er dette et flot design. Med kun to eller tre spillere formår det at tilbyde elementer fra 4X-genren på korte 60-90 minutter. Med fire eller fem deltagere, der strækker sig til to timer eller mere, men det føles stadig relativt friskt og hurtigt på grund af den hurtige svingstruktur.

I sidste ende er dens største præstation i at fange kontrasten mellem undren og knapheden i den digitale Northgard. Dette opnås ikke blot med kampen for frugtbar jord, som er indrammet gennem udforskning og konflikt, men også gennem dens begrænsning af hærens størrelse. Du skal fodre dine tropper hver runde, hvilket skaber et nedadgående pres på ekspansive hære og giver mulighed for et naturligt boost til spillere, der har fået tæsk. Det er også sådan, det modellerer videospillets barske vintersæson.

Endnu mere spændende, undren og knaphed er modelleret gennem den centrale dæksbygningsmekanisme. Selvom det smart giver dig mulighed for at placere nye kort oven på dit dæk, så du oplever deres fordele med det samme, vil du bruge flere omgange på at vente på, at de saftige muligheder dukker op igen i din hånd, i håb om at en vidunderlig kombination af evner dukker op og præsenterer dramatisk agentur. Denne handling af tålmodighed svarer til at vande en mark med afgrøder og derefter gnave løs på din læbe, mens du venter på høsten. Når den dusør til sidst kommer, sætter du dig op i din stol og stråler af lys, mens du bygger en mægtig fæstning eller udfører en brutal offensiv og gør krav på, hvad der er dit.

Hvor kan det købes