NBA 2K23 anmeldelse – et hop-trin fremad

NBA 2K23, den seneste i Visual Concepts’ langvarige, årlige basketballserie, introducerer flere nye funktioner og fornyet spilmekanik, mens vi tager os en tur ned ad memory lane. Selvom 2K-franchisen har fået et ry for at fokusere mere på mikrotransaktioner end egentlig gameplay-innovation, overskygger dette års tilføjelser til spiltilstand og grundlæggende forbedringer for det meste de berygtede pay-to-win-ordninger. Resultatet er en pakke, der føles mere ny end andre titler i seriens nyere historie.

2K’s in-game mekanik har primært fulgt en stabil og vellykket plan, men i år introducerer flere opdateringer, især de omarbejdede skudmålere og udholdenhedsstænger. Den nye skudmåler giver ikke meget plads til fejl, hvilket gør den mere udfordrende end tidligere iterationer. Jeg kæmpede i starten med at mestre denne opdaterede funktion takket være disse strengere release-timing-mekanikker; tidligere kunne du lave et skud, selvom din timing ikke var perfekt, men i NBA 2K23 kræver succes næsten altid en næsten perfekt udgivelse.

Udholdenhedssystemet i 2K23 er også blevet ændret og har nu tre adrenalinbarer til at gå sammen med. Sprint og brug af eksplosive driblebevægelser udtømmer nu udholdenhed og adrenalinstænger. Dette er især nyttigt i online-kampe, da det forhindrer individuelle spillere i at overdrible og tilskynder til holdspil. Disse tweaks, selvom de er udfordrende at mestre, får spillet til at føles så tæt på den faktiske sport som muligt, hvilket kun hjælper franchisen i det lange løb.

Disse forbedringer af kernegameplayet gennemsyrer det store udvalg af modes, der tilbydes i NBA 2K23. Denne pakke af tilbud inkluderer alle seriens grundpiller og et par spændende nye, såsom Jordan Challenge, der giver dig mulighed for at genopleve ikoniske øjeblikke fra Michael Jordans karriere og MyNBA Eras. Førstnævnte byder på sjove udfordringer som “The Shot” og “The Flu Game”, hver med sine præstationer at genskabe.

I modsætning hertil, i stedet for at genopleve historien, giver MyNBA Eras os mulighed for at omskrive den ved at give os fire NBA-perioder at vælge imellem, som hver har sine egne varierende regler og lister. Som Suns-fan elskede jeg især at gense ikoniske perioder, som “7 Seconds or Less”-holdet fra 2000’erne, og spille gennem en sæson i den æra. Denne type oplevelse er netop den slags innovation, som serien har manglet i de seneste år, og dens inkludering i 2K23 gør underværker for at afrunde dette indlægs tilbud.

Hvis du leder efter de mere traditionelle 2K-tilstande, forbliver MyCareer en af ​​de væsentlige funktioner i enhver 2K-udgivelse. Årets historie lader meget tilbage at ønske, og manglen på valg får det til at føles mindre som om, jeg laver min egen spillers karriere og mere som om, at jeg skubber igennem en forudbestemt fortælling.

Imidlertid gik hovedparten af ​​forbedringerne i MyCareer til at omstrukturere The City, det knudepunkt, hvor du finder de fleste af dine aktiviteter. Her omfavner Visual Concepts fuldt ud sine RPG-aspekter med bibeholdelsen af ​​sit quest-system og tilføjelsen af ​​The Arena, hvor MyCareer-begivenheder nu er fuldt integreret. Inkluderingen af ​​begge funktioner giver spillerne en fuldstændig fordybende oplevelse, og gameday-begivenhederne, såsom pressekonferencer og pre-game shootarounds, får denne tilstand til at føles endnu mere som en NBA-spillers karriere.

Spillere kan også få adgang til Jordan Challenge i hele området, for ikke at nævne de mange online konkurrencekampe, der findes i og omkring det. De fire City-tilhørsforhold dukker op igen, men hver af fraktionernes kvarterer har denne gang sit eget smukt designede tema. Byens størrelse i 2K23 er også blevet reduceret, og med inddragelsen af ​​hurtig rejse ved hjælp af metrosystemet er det nemmere at krydse det end i sidste års udgivelse.

Som sædvanlig inkluderer MyTeam mange konkurrencedygtige konkurrencer, der kan spilles i både single- og multiplayer-versioner. I stedet for at lade dig vælge din starter direkte, giver dette års udgave dig mulighed for at prøve starterne først i en Triple Threat (3v3) kamp mod AI, før du får dig til at vælge. Der er også temaudfordringer og konkurrencer tilgængelige, hvor du kan optjene belønninger for at hjælpe med at booste dit hold. Hvis du foretrækker den afslappede oplevelse af 2K, som jeg gør, har MyTeam masser at byde på med hensyn til dets offline single-player modes.

I sidste ende er mikrotransaktioner dog lige så til stede som nogensinde i NBA 2K23. At slibe MyTeam-point og tokens ud er en mulighed for dem, der ikke er villige til at bruge ud over spillets premium-pris, men medmindre du er utrolig tålmodig, er det at bruge rigtige penge på at købe pakker den nemmeste måde at erhverve et stablet hold. Det er hårdt i år, da valutaen optjent gennem MyCareer og MyTeam-kampe er så minimal, at det kræver en latterlig mængde arbejde at få dit hold og din spiller op på niveau med højere vurderede grupper.

Samlet set er NBA 2K23 en passende hyldest til de historiske legender og ikoniske øjeblikke, der gjorde denne sport til, hvad den er i dag. Selvom spillet har sin rimelige andel af problemer med dets dårlige narrative valg og allestedsnærværende mikrotransaktioner, er det stadig en solid forbedring i forhold til det forrige spil. Dette års udgivelse er ikke helt den prangende frikast-line dunk, der lander en perfekt score, men det er en værdig, all-around indsats, der ville tjene MJ’s godkendelse på skulderen.