Kena Bridge of Spirits Review – Et af årets bedste eventyr

Fra det øjeblik Kena’s personale antændes med storslået magi, syder verden omkring hende af spænding og skaber en fortryllende atmosfære for et af de bedste eventyrspil, jeg har spillet i nyere minde. Kena: Bridge of Spirits er Ember Labs debutspil, men det rammer den raffinement og skønhed, du ville forvente fra et studie, der har gjort dette i årtier.

Med miljøpuslespil omkring næsten hver bøjning og hemmeligheder, der venter på dem, der kan løse dem, har Bridge of Spirits et stærkt hjerte for eventyr. Det hjerte banker konstant, når nye områder opdages, og hvert slag trækker dig i forskellige retninger for at finde skjulte skatte og genstande, der hjælper med at forynge et faldet samfund.

Kena (udtales “Kay-nuh”) er en uerfaren Spirit Guide, der skal finde egensindige sjæle, der er tilbageholdende med at forlade denne dødelige spole. Inden hun sender dem på vej, skal hun lære om deres liv og i sidste ende, hvad der skete med dem. Ved at udforske landet bliver deres fortid opdaget, og du lærer om deres triumfer og strabadser gennem korte tilbageblik, der får historien til at synge på spændende måder og hjælper med at udfolde sine nøglespillere. Mange af disse afsløringer spiller ud i smukt animerede historiesekvenser, der svulmer af følelser og forstærkes af et enestående soundtrack med traditionel balinesisk musik. Jeg fandt mig selv nynne med til de fremragende komponerede lavmælte melodier, nogle sunget af Ayu Larassanti, den samme skuespillerinde, der vækker Kenas stemme til live. Hvor sejt er det?

Oplevelsens ro strækker sig til verden. Vær forberedt på at gå ind i fototilstand adskillige gange i løbet af din gennemspilning. Bridge of Spirits er lige så smuk som spil kommer, og den skønhed tilskynder til udforskning – du vil gerne se hele dette fantasirige. Ember Labs kunstnere får hver eneste lille detalje til at poppe, uanset om det er i den spredte skov, Kena rejser igennem eller de små væsner, hun møder undervejs. Disse yndige små klatter kaldes Rot og er et af spillets mest eftertragtede samleobjekter. De spiller en massiv rolle i både gameplay og historie, men endnu vigtigere, de bærer søde hatte (et andet element at spore). Du ved ikke, hvad rotterne er, eller hvorfor de hjælper Kena, men du bliver ved med at samle dem (op til 100 i alt) og håber, at de fortsat vil være dine allierede, mens historien udspiller sig.

Når Kena grænser gennem den solbeskinnede skov, støder hun på korruptionsområder, der er fyldt med torner, tøfler og grå vinstokke, der leder op til en rød, pulserende klat kaldet et Tangled Heart. Når Kena kommer ind på disse steder, materialiserer fjender sig fra rød tåge, og der opstår kamp. Gennem hele spillet bruger Kena kun sit personale til at nedlægge disse fjender, men dette enkle våben er omtrent lige så fleksibelt som de kommer.

Kenas bevægelser er hurtige, og personalets nærkamp rammer land med en tilfredsstillende wallop. Hun kan undgå at rulle, blokere og udføre parry’s for at bedøve hendes modstandere. Disse kampsekvenser nynner af intensitet, er masser af sjov og udvides med kompleksitet, når Kena lærer at bruge personalet på nye måder.

Nogle af personalets forstørrelser låses op ved køb, men de mest betydningsfulde tilføjelser opnås ved at gøre fremskridt i historien. Undervejs lærer Kena, hvordan man gør sit personale til en bue og kanaliserer sin kraftfulde energi til at skabe bomber. Det er sjovt at mærke en fjende med en omhyggeligt placeret bombe, men buen er den sande kampstjerne. Det føles utroligt og er designet med præcision i tankerne. Når Kena springer ud i luften og trækker buestrengen tilbage, går tiden langsommere, så en pil kan ramme det præcise sted, du ønsker – uanset om det er en lille svag zone på fjendens bryst eller en hængende lanterne under en galopperende behemoth. Landing disse skud er en bemyndigende oplevelse, og du har til opgave at gøre det konstant. Det er sådan en tilfredsstillende gameplay hook.

Rot, de yndige ledsagere, jeg nævnte tidligere, spiller også en vigtig rolle i kamp. De kan helbrede Kena, bedøve fjender og er game-changers mod chefer. Disse konflikter gør sværhedsgraden til 11 og kræver næsten perfektion i din timing og strategier. Bliv ikke overrasket, hvis disse chefer kaster dig rundt som en ragdoll, og du dør ofte. Springet i vanskeligheder er overraskende og er et af de områder, hvor spillet kæmper lidt. Vanskelighedsindstillingen kan skiftes på ethvert tidspunkt, men med utilfredsstillende resultater – bevæger sig fra blæret intensitet til cakewalk.

Bridge of Spirits læner sig også lidt for stærkt på den samme puslespilmekanik, især i det sene spil, hvor næsten hver lodret bevægelse skubber Kena til at kaste en bombe og detonere den med en pil for at skabe en vej fremad. Selvom jeg sætter pris på, hvor kloge gåderne er, og hvor flydende platformen er, bliver det trættende at bruge de samme bevægelser og ødelægger noget af det sjove ved udforskningen.

Ember Lab var på forhånd om, at Kenas længde ville blive frigivet og sagde, at det kunne være afsluttet i en weekend. I betragtning af hvor meget jeg elsker denne oplevelse, ville jeg ønske, at den ville vare længere, men det kortere fodaftryk fungerer godt, især for at se alt, hvad verden har at tilbyde. Den sidste handling er det eneste aspekt, der føles forhastet. Historien omslutter sig pænt (på måder, jeg ikke havde forventet), men et par af de store afsløringer og konflikter kommer og går lynhurtigt og får ikke samme omhu som andre øjeblikke i spillet.

Bridge of Spirits snubler lidt på pletter, men alligevel springer de i tillid til hjertet af eventyret og belønner spilleren med masser af hemmeligheder og billeder, der næsten altid er værd at beundre. Hvis du elsker Zelda-lignende spil eller bare leder efter en oplevelse, der får dig til at smile hvert trin, kan du ikke gå galt med Kena: Bridge of Spirits.