Diablo Immortal Review – Prisen for at lege med djævelen

Mine fingre ville gøre ondt i timevis efter at have spillet Diablo Immortal; mine hænder har ikke brugt så meget tid på at krølle rundt om min telefon på denne måde i årevis. På trods af smerten, som mine aldrende hænder led i løbet af mine første par dage med Immortal, var det det værd for det sjove, jeg havde. Seriens kerneaction/RPG-smash and loot-gameplay gør overgangen vidunderligt til mobil takket være responsive kontroller designet til bærbar leg og overholdelse af synet og lydene fra franchisen. Med denne mobile ansigtsløftning kommer en gratis-to-play-model, som de fleste kan undgå at bruge penge på, men nogle specifikke dele af dens indtægtsgenereringsmodel pletter dette spil. Det er skuffende, da spillet byder på en ellers stærk oplevelse.

Immortal føles tematisk og æstetisk som et moderne Diablo-spil, og det minder mig ofte om en fantastisk mobilversion af Diablo 3. Når du vælger mellem de seks tilgængelige klasser – Barbarian, Wizard, Demon Hunter, Necromancer, Crusader eller Monk – søger du snart efter skårene af den knuste Worldstone, et vigtigt levn fra tidligere spil. På trods af at Immortal fandt sted i de 20 år mellem begivenhederne i Diablo 2 og Diablo 3, er fortællingen overraskende moden med gribende viden. En dæmon ved navn Skarn sigter efter at udfylde det magtvakuum, der er tilbage efter Diablo og Baal faldt, hvilket forårsager mere kaos for det aldrig fredelige fly i Sanctuary. Klassiske karakterer som Deckard Caine vender tilbage, mens nye ansigter som Jin og Rayek udvider den etablerede Diablo-fortælling på måder, jeg sætter pris på.

At spille Diablo Immortal er en fornøjelse; de intuitive og responsive berøringskontroller er noget af det bedste, jeg har brugt i et mobilspil, bortset fra nogle mindre problemer. Færdigheder kan udføres ved at trykke i nærheden af ​​en virtuel knap og sigte med et stryg med min tommelfinger. Det føles fantastisk at affyre en ildkugle eller kaste din karakter ind i en dæmonisk horde på denne måde. Alligevel er der plads til forbedringer i hitdetektion for nogle afstandsangreb, der går glip af, når de dukker op på mål, hvilket forårsager nogle frustrerende øjeblikke i kampens hede.

Eventyr rundt i Sanctuary-zonerne afslører andre spillere, der uddyber det med monstre, hvilket understreger, at Immortal er et MMO af natur. Mens dette designvalg ofrer verdenskortets traditionelle tilfældige generation, blev jeg glad for, hvor levende hver zone føles med rigtige mennesker, der befolker området. Immortal har masser af måder at gruppere sig med andre på. Det inkluderer krigsbånd med 8 spillere til tætte hold sammen med større klaner på 100 spillere, der kan vise deres troskab til PvP-fraktionerne kendt som Immortals og Shadows. Jeg elsker at samle en gruppe til at køre et skræddersyet fangehul for fire spillere eller endda slå mig sammen med nogen i farten for at rydde ud af områdets dusører og slå et par quests af på Battle Pass.

Som et gratis spil, har Diablo Immortal en håndfuld muligheder for indtægtsgenerering. Min erfaring er, at du kan spille stort set alle aspekter af spillet uden at betale en skilling, og jeg sætter pris på, at det er tilfældet. Et premium kamppas (parret med en gratis belønningsbane) og kosmetik til salg i butikken er blandt de mindre påtrængende udgifter, implementeret på en måde, der ikke føles udnyttende. Det bekymrende er dog, at visse genstande er ekstremt begrænsede for gratis-til-spil-spillere, men tilgængelige for et gebyr med rigtige penge. Disse toppe giver legendariske ædelstene med variable stjernerækker og statistikker, der gavner slutspillets progression i høj grad. Ikke alene er dette specielle emblem ekstremt svært at få for de ikke-betalende spillere, men oddsene for, at en højkvalitets perle falder, selv når du bruger masser af kontanter, gør denne del af free-to-play-systemet ulækkert. I betragtning af hvor glad jeg er for de fleste andre aspekter af Diablo Immortal, er de indtægtsgenereringssystemer, der i øjeblikket er på plads, dybt skuffende og virkelig beskidte, hvad der ellers er en fantastisk oplevelse.

Jeg ledte efter en betydelig Diablo-oplevelse at spille på min telefon med Immortal, og den når ofte den bar. Selvom jeg ikke ser mig selv gå dybt ind i slutspillet, medmindre Blizzard løser problemerne med legendariske ædelstene, planlægger jeg stadig at tilbringe timer i Diablo Immortal, udjævne en karakter i hver klasse og spille, indtil mine hænder gør ondt.