Antonball Deluxe anmeldelse (Switch eShop)

Enklere, mindre spil lever eller dør på grund af deres centrale gimmick, en idé om at gribe fat i spilleren og tvinge dem til at være opmærksomme. Desværre, Antonball Deluxe’s grand design lever ikke helt op til sit WarioWare-skøn præsentation.

Så hvad er aftalen? Du har en temmelig stærk central idé i Antonball; tænke Arkanoid, men med at du kontrollerer en lille platformspil i stedet for et flagermus. Det er et sjovt koncept, synes vi, men i udførelsen fandt vi det enestående frustrerende. Både bolden og Anton selv virker bare for små, med for meget spillerum til, ja, gå glip af. Ja, få det godt, vi hører dig, men i praksis er den mest effektive måde at “blive god” på simpelthen at finde et sted, hvorfra bolden altid vil være tilgængelig på sine returrejser, så effektivt bare stå der, falde ned eller springe op for at ramme bolden, når den bevæger sig enten lavt eller højt. Det er mindre end spændende.

Tragedien er, at den det skal virkelig være sjovt; der er virkelig ingen andre svage elementer her. Visuelt er det helt klart og skarpt, musik og lydeffekter er en bop, og kontrollerne er lydhøre. Det er bare gameplayet her er ikke særlig sjovt. Det er også plettet af nogle mærkelige beslutninger – du har et Wario -eske dash/ram -angreb, men det virker kun på bolden frem for fjender, der falder ned på banen, hvilket er chokerende uintuitivt. Du kan få en pistol, som hjælper dig med at tørre de sidste par mursten op – men det er sådan en poxy ting, at selv sprængning ikke er sjovt.

Imidlertid! Antonball Deluxe har et es i ærmet, hvilket er dets multiplayer -kapacitet. Og det mener vi ganske højt, for i multiplayer er dette spil ret sjovt. Det er også latterligt let, hvis du stort set kan dække hele skærmen, men det føles som Antonball bør blive spillet, og det er værd overvejer stærkt hvis du leder efter en ny sofa co-op titel at nyde. Der er også vs. Antonball, en variant, der ser to hold forsøger at bryde igennem hinandens mursten på hver side af skærmen, men vi fandt dette et tryk også manisk at være mere værd end en håndfuld spil.

Vi kan ikke tage fejl af præsentationen her, som der er masser at se og gøre. Oven på rigelige låsbare figurer og faser (via en Smash Bros. Melee-esque lotteri), har vi ikke engang nævnt det andet medfølgende spil, Punchball. Dette er hovedsageligt Nintendos original Mario Bros. (som populariseret af Super Mario Bros. 3’er kampspil eller pakket ind med hver eneste Super Mario Advance titel), bortset fra at du kaster en bold mod fjender for at slå dem ned i stedet for at ramme de mursten, de går på. Det er omtrent lige så sjovt som Mario Bros. er, hvilket vil sige … godt … der er en grund til at blikkenslageren gik Super.

Antonball Deluxe er generelt et vanskeligt spil at gennemgå. Som solospil er det en let aflevering, men på multiplayer kan vi se det klikke med den rigtige gruppe. Det satte ikke gang i vores verden, men dens enkle charme virker måske bare for dig og dine kammerater.