GTA: The Trilogy – The Definitive Edition anmeldelse

Da nyheden dukkede op om, at Rockstars klassiske Grand Theft Auto-titler fik en genudgivelse med forbedret grafik, gameplay og billedhastighed, var der meget spænding at hente. Det var trods alt de titler, der har defineret studiets arv gennem de sidste årtier, hvor de fortsatte ned ad linjen med mange flere efterfølgere og spin-offs. Jeg har masser af gode minder med at spille den originale trilogi på PS2, og selvom de bestemt ikke er blevet ældet så godt, som mange ville håbe, er de stadig meget sjove titler at spille igennem. Så selvfølgelig fyldte tanken om at have en nyligt opdateret version, bygget med moderne spil i tankerne, rummet med megen spænding. Nå, desværre er det, der skulle have været en tur ned ad nostalgi-gyden, i stedet forvandlet til et fejlfyldt, dårligt replikeringsforsøg, der taber originalernes sjæl. De kan kaldes Definitive Edition, men de er langt fra netop det.

Skinnende ny grafik, der mister det kunstneriske strejf af originalerne

Hvis det ikke var tydeligt fra annonceringstraileren, byder GTA Trilogy – The Definitive Edition på grafiske overhalinger til de originale tre 3D GTA-spil for at gøre dem mere attraktive for den moderne gamer. Selvom det bestemt lyder fantastisk, i virkeligheden, er det, vi fik på visuel skala med disse remastere, latterligt nogle af de værste designbeslutninger, der er truffet for en remaster (muligvis nogensinde), der har flere nedture end opture.

Ja, det er dejligt at se, at det visuelle er blevet “forbedret” i forhold til de originale udgivelser, men disse forbedringer er forbundet med store omkostninger ved at miste atmosfæren fra originalerne med en kunstretning, der konstant er i modstrid med sig selv.

Til at begynde med mæsker karaktermodellerne slet ikke med miljøerne. Mens de originale GTA-spil altid har haft et lidt tegneserieagtigt udseende, skyldtes det mest de tekniske begrænsninger i deres tid. Med disse remastere ser det ud til, at Grove Street Games (studiet bag disse remastere) har besluttet at opgradere hvert spils miljøer for et mere “realistisk” tag. Bygninger, gader, træer, biler, i bund og grund er alt nu rigere på detaljer, og selvom det ikke er den mest grafisk imponerende titel, synes jeg, at miljøerne ser flotte ud på nogle områder.

Problemet er, at på trods af at disse miljøer ser gode ud, er der ingen sammenhæng. I et tilfælde vil du køre ned ad en detaljeret byblok, kun for at dreje om hjørnet og se super intetsigende og teksturløse miljøer. Karaktererne og NPC’erne har det heller ikke bedre, da de føles malplacerede – som om de er plukket ud af et helt andet univers. De er grimme – meget grimme – og giver ingen sammenhæng mellem miljøerne og dem selv. Det er som en virkelig dårligt gengivet CGI-model, der er smidt i en moderne film. Det ser dårligt ud nu, og det vil se dårligt ud om 10-20 år, og det kommer karaktermodellerne i trilogien ud som. For pokker, nu har vi set en række moddere, der har fået fjernet deres GTA-projekter, som har skabt bedre modeller end hvad vi fik fra denne officielle genudgivelse, og disse fan-lavede forbliver tro mod den originale æstetik af disse spil.

Apropos, på trods af at miljøerne ser bedre ud, end de nogensinde har gjort, så føler de sig på en eller anden måde værre. Det skyldes, at meget af den originale belysning og effekter i byerne er væk, og i stedet er blevet erstattet med, ja, ingenting, bogstaveligt talt. Selvom et ultrarent og klart udseende kan være imødekommende, f.eks. Grand Theft Auto 5 og Red Dead Redemption 2, er det fordi disse titler blomstrer i detaljer. At kunne se på tværs af et kort i disse spil giver dig så meget information, at det virker til deres fordel.

Den originale trilogi kunne ikke bygges sådan, så Rockstar var nødt til at være kreativ med byens lys og effekter for at skjule disse begrænsninger. Dette resulterede nemt i nogle af deres tids mest atmosfæriske spil, og for mig i særdeleshed et af de flotteste åbne verdener med GTA San Andreas. At køre rundt i en tågeby med røg og tåge gav San Andreas en unik fornemmelse, en der gjorde byen troværdig og emmer af alle former for snusket og korruption. Det samme gjaldt de tidligere GTA’er, de havde alle en atmosfære, der matchede historien og rammerne, de befandt sig i. GTA 3 med dens gangster Godfather-lignende historie gav byen et groft, desperat og trist udseende, mens Vice City fangede perfekt. det 80’er Miami-look med dets neon, lyse og varme farver, der gav dig lyst til at kaste et par nuancer og sole dig i sollys. Det gav os den Scarface-filmstemning, at hele verden var vores til at tage.

Du får ikke den forstand længere i remasterne, og for mig var det tristeste øjeblik at indse dette, da jeg klatrede op på toppen af ​​Mount Chiliad, og jeg kunne se enden af ​​kortet. Ingen forurenet fyldt by, hvor du næsten ikke kunne skimte toppen af ​​en skyskraber, eller tågefyldte skove, der altid fik dig til at spekulere på, om Big Foot luntede rundt i. Den er væk, og med den charmen mesterligt udformet i de originale udgivelser. Det ser ud og føles billigt.

En buggy, dårligt præsterende rod

Du ved, jeg ville være tilgivende over for karakterdesignerne og manglen på atmosfære, hvis det betød, at disse titler ville blive poleret med en stensikker billedhastighed. Desværre, selvom de slet ikke er grafisk krævende, kører disse spil som et lort. At spille på PS5, en næste generations konsol, der er mere end i stand til at køre nogle spil med 120fps (frames-per-second), som har langt flere grafiske og teknologiske fremskridt, kan ikke engang holde en stabil 60fps i nogen af ​​trilogien titler. Jeg vil ikke foregive, at jeg kender det arbejde, der gik i denne remaster, men det er svært at argumentere for, at alle tre af disse spil ikke skal være mindre end 60 fps på PS5 (for pokker, selv PS4). Alligevel er de det, og til tider kan de falde til svimlende 30 fps. Det er halvdelen af, hvad det er rettet mod i ydeevnetilstand for spil, som jeg vil sige allerede ser uddateret ud i den visuelle afdeling.

Så er der fejlene. Jeg har mistet et par af mine gemte filer på grund af korruption, genstartet missioner på grund af mærkelige spawning-problemer og har endda haft hårde fryser og nedbrud. San Andreas var værst for mig, efter at have styrtet 10-15 gange i en enkelt session. Dette er et spil, som jeg havde ladet min PS2 stå på i timevis, da jeg gik i skole, så jeg ikke skulle starte en mission forfra. Dårligt for min PS2, men jeg var i stand til at vende tilbage og fortsætte med at spille fint. Ja, den originale udgivelse havde fejl, men pointen med remasteren burde være at adressere dem, ikke introducere nye og på en eller anden måde være værre. Det er forbløffende, hvor mange nye fejl der er, og ydelsen er fuldstændig utilgivelig.

Jeg glemmer i hvert fald ikke at nævne, hvordan regnen er blevet implementeret i alle tre GTA’er. I har sikkert alle set videoerne og billederne allerede, men her er den igen, i al sin blændende masse.

Jeg mener, kom nu! Seriøst, hvem gjorde det her, hvad fanden tænkte du på?? Dette er så uudholdeligt spilbart, der er bare ingen måde, ingen så dette under playtesting. Jeg mangler ord, selvom jeg formoder, at opkastning er den bedst egnede beskrivelse.

Livskvalitetsforbedringer, der ville have været acceptable i en HD-genudgivelse

Hvis der er noget, jeg var glad for at se i disse remastere, så er det forbedringerne af livskvaliteten. En remaster burde være mere tilgængelig end originalen, og Grove Street Games klarede bestemt at give serien tiltrængte forbedringer. Til at begynde med har GTA 3 nu et komplet kort i spillet, som du kan se. Derudover er waypoints og GPS-navigation blevet opdateret til at være mere lig den fra de seneste GTA’er med ruter, der er skitseret.

Så er der det nye checkpoint system. Det er ikke perfekt – langt fra – da det virker meningsløst i GTA 3 og Vice City, da du for det meste skal genstarte hele missionen, men når det virker, og starter dig på en anden måde, føles det fantastisk. Nogle patching kunne implementeres for at løse det.

Den største ændring i remasteren kommer dog i selve gameplay-kontrollerne. Nu udråber moderne kontroller inspireret af den seneste GTA (GTA 5), alle tre klassikere (GTA Vice City, GTA 3 og GTA San Andreas) har aldrig spillet bedre end før. Dette er bestemt en kærkommen ændring, da at gå tilbage for at afspille de originale PS2-udgivelser, er det sandsynligt, at du ender med at droppe dem på grund af, hvor forældet gameplayet føles. Det er hurtigere, responsivt og mere brugervenligt, alt sammen uden at ofre kerneoplevelsen fra det originale gameplay. De har endda tilføjet våbenhjulet fra GTA 5 i hvert spil med en opbremsning, så du nemt vælger det våben, du vil have, uden at bekymre dig om at blive dræbt.

Dette er virkelig den eneste del, som jeg komfortabelt kan sige, gør denne Trilogy-udgave “definitiv” i forhold til originalerne, og det er en velkommen ny funktion.

Dom

Jeg kan godt lide at tro, at der blev lagt nogle tanker i Grand Theft Auto Trilogy Definitive Edition, i det mindste når det kom til forbedringer af livskvaliteten. Men derudover er det svært at sige, at dette er den definitive måde at spille disse klassikere på. Slutproduktet af Grand Theft Auto Trilogy Definitive Edition føles mere som en mod skabt af én person. Og det ville have været mere tilgivende, hvis det var tilfældet, men det er et fuldt hold (et lille et givet), og slutresultatet er simpelthen ikke på niveau med niveauet af forventet kvalitet. Vi bad ikke om en komplet genindspilning, men vi havde bestemt ikke forventet at få dette. Det er forfærdeligt buggy, væmmeligt grimt, og mest af alt er det ikke den samme GTA, som vi spillede for årtier siden. Selve sjælen i det originale Rockstar Team er blevet suget ud af dem, og i deres sted erstattet med utålelige pengegreb. Jeg vil sige, tag fat i originalerne, men de er blevet erstattet med denne ikke så endelige version af spillet. Måske vil Rockstar og Grove Street på en eller anden måde trække igennem i sidste ende og gendanne meget af det, der gjorde originalerne så elskede, men jeg tror, ​​i det mindste for pc-spillere derude, at de kan se frem til, at moddere fikser dette rod.

Score: 4/10

Fordele:

• Forbedret gameplay og kontrol, sammen med andre forbedringer af livskvalitet, såsom checkpoint-systemet.