World of Warcraft: Wrath of the Lich King – A Pandemic System Board Game Review

Blizzards World of Warcraft-franchise og Z-Mans Pandemic-serie er allerede enormt populære alene, så det er naturligt, at de ville være endnu bedre, hvis de på en eller anden måde gik sammen. Det viser sig, at det faktisk er tilfældet, da Blizzard og Z-Mans World of Warcraft: Wrath of the Lich King – A Pandemic System Board Game tager nøgleelementer fra hver franchise og kombinerer dem til en oplevelse, som fans af begge absolut vil elske. Faktisk er det måske bare min favoritversion af Z-Mans Pandemic-serie til dato, og hvis du giver det en chance, kan du meget vel have det på samme måde.

Når du først hører kombinationen af ​​Warcraft og Pandemic, antager du ikke umiddelbart, at de passer perfekt, og jeg indrømmer, at jeg faldt i den samme lejr. Ved nærmere eftersyn kunne det dog ikke være længere fra sandheden, da Pandemics nøglesystemer smukt oversættes til fantasien i Warcrafts verden og i nogle tilfælde forbedrer dem.

(Foto: ComicBook)

Ved første øjekast er præsentationen det, der fanger dig, med imponerende miniaturer, der plotter sig hen over et levende og farverigt bræt, komplet med et 3D Icecrown Citadel og truende Lich King-miniature, der indtager brættet. Quest- og Hero-arkene er også fulde af farver, og den større størrelse tillader tydelig formidling af heltens evner (som du kommer til at bruge meget, når du først har fået styr på dem) og questens straffe og progression. De skydere, der bruges til at markere dit helbred, er en smule kræsne, når du begynder at flytte dem lidt, men det ville være det eneste rigtige trick med hensyn til komponenterne.

Når du først er kommet ind i din tur, vil du hurtigt begynde på den mere traditionelle tur-proces fra andre pandemi-spil, da du placerer ghouls efter at have trukket Scourge-kort hver tur, som kan overskride (tidligere omtalt som et udbrud) et mellemrum og rum forbundet til dem, hvis en fjerde Ghoul ender i rummet. Du får også fire handlinger, og det er lige så vigtigt at komme over linjen for at håndtere hotspots her, som det var i de originale spil. At have erfaring med tidligere spil i serien vil give dig mulighed for hurtigere at vænne dig og hoppe direkte ind i den nye mekanik, Lich King tilbyder (som det gjorde for mig), og det er hovedsageligt i form af Quests.

(Foto: ComicBook)

Det ultimative mål med spillet er at marchere til Icecrown Citadel og nedkæmpe Lich King, hvilket du gør ved at fuldføre hans Quest-udfordring. Du kan kun få adgang til hans Quest ved at fuldføre de tre andre Quests på brættet, og du bliver nødt til at gøre det med en kombination af kastede terninger og heltekort. Når du først har taget en Quest Action, kan du bruge en kombination af succeser fra dit terningkast og matchende ikoner fra din nuværende hånd af Hero Cards til at bevæge dig langs banen, men der er et velkomment lag af strategi i omkostningerne forbundet med at påtage sig en Quest . Hvert Quest Sheet har en anden straf, som helten skal modstå, som f.eks. højere kontraslag eller en evne til at fjerne succeser fra dine terninger. Hvis Lich King er i det område (han bevæger sig rundt i hele spillet), så vil du tage en ekstra skade, og det hele er bundet til én Quest Action, så du skal være smart og opmærksom på dit helbred og hvor du er, hvis du vil prøve at flytte denne Quest fremad.

Blot spam på en Quest kan få dig slået ud, men det kan også betyde, at du ignorerer en plads på brættet, der er tæt på at blive overskredet, og hvis det sker, kommer du tættere på et nederlag takket være Despair-sporet. Så igen, hvis Scourge-banen er lidt længere fremme, øger det antallet af Ghouls placeret hver tur og dine chancer for at blive overskredet, så du skal muligvis læne dig tungere ind i risikable beslutninger for at få dig til at komme længere ind i disse Quests, før tingene starter kommer for ud af hånden.

(Foto: ComicBook)

Udfordringen øges i et jævnt tempo i løbet af spillet, og parrer fint med det voksende komfortniveau med spillets mekanik, og til sidst trækker du alt ud for at styre brættet og gøre fremskridt, hvilket fører til et kaotisk men sjældent uforsonlig finaleoplevelse. Selvfølgelig kan du tabe, men det føles sjældent uretfærdigt, da du sandsynligvis kan kridte det op til nogle uheldige beslutninger, der ikke lykkedes, som du håbede.

Bortset fra de tidligere nævnte sundhedsskiver, er der ikke meget andet, der kunne kræve reparation. Hvis du nu taler om uopfyldt potentiale, er det lidt skuffende, at Lich King og Citadel ikke er mere integreret i gameplayet. Misforstå mig ikke, jeg elsker, at citadellet vender om, når du låser det op for at tillade miniaturen at stå på det (og dermed aktivere det som et Quest Space for resten af ​​spillet), men for størstedelen af ​​spillet. oplev det bare ser fedt ud på brættet og ikke påvirker noget. Måske hvis der var en valgfri ekspertregel, der tillod citadellet at have en form for yderligere indflydelse på rum omkring det eller en roterende effekt på et andet rum, ville det måske føles mere relevant for resten af ​​spillet. Det samme gælder for Lich King, da den ekstra skade kan være en smerte, men jeg oplevede ofte, at jeg ignorerede ham. Begge er stadig velkomne tilføjelser, og jeg nød dem, som de var, men de kunne også have været fremhævet mere.

(Foto: ComicBook)

Når det er sagt, er der virkelig ikke mange identificerbare fejl i World of Warcraft: Wrath of the Lich King – A Pandemic System Board Game, og det er allerede blevet min go-to-version af Pandemic. Det kommer heller ikke fra en benhård World of Warcraft-fan, men temaet, indstillingen og mekanikken arbejder så gnidningsløst sammen, at jeg bare ikke kan lade være med at hoppe ind igen og give det en chance mere. Uanset spillerne omkring bordet, bliver dette et spil, jeg altid har ved hånden, og det er en nem anbefaling til enhver brætspilsentusiasts samling.

Bedømmelse: 4,5 ud af 5

Udgivet af: Asmodee, Z-Man Games og Blizzard Entertainment

Designet af: Justin Kemppainen, Todd Michlitsch, Alexandar Ortloff og Michael Sanfilippo