Spændende anmeldelse: League of Legends’ bedste historie nogensinde er nu på Netflix

Det enormt populære multiplayer-spil Liga af legender har aldrig rigtig haft meget af en historie. Udvikler Riot Games’ (flere) forsøg på at samle Runeterras verden og dens karakterer sammen til en større fortælling er altid faldet pladask; spillet havde nogle karismatiske karakterer og byer, og næsten intet ud over det, der bandt dem sammen. Men i det narrative vakuum er Riot og Netflix nye Liga af legender animerede serier, Spændende, finder masser af plads til at tilføje til den verden, som spillere allerede kender og byder nye fans velkommen på samme tid.

Spændende centrerer sin historie om to af Liga‘s vigtigste steder: Piltover og Zaun. Disse to indtager det samme område af verden og er ligesom søsterbyer, med den ene oven på den anden. Pilotover er den idealistiske og videnskabeligt indstillede metropol, der har selv-brandet sig som “fremskridtets by” på toppen, med Zauns kriminalitetsplagede, uregulerede teknologiske dystopi (selvom den kun var kendt som “Underbyen” i sine tidligere dage) under.

De to byers historier kender de fleste Liga fans. Men selvom spillets version for det meste er god (Piltover) versus ond (Zaun), Spændende tegner et mere kompliceret billede. Det viser sig, at Piltover holdt underbyen nede i årevis, og tvang dens ledere til ufordelagtige og upopulære beskyttelsesaftaler, idet han udøvede enorm politimagt som en knus for at holde dens fattigere befolkning i kø. Årtiers mishandling var med til at skubbe de utilfredse borgere i Undercity mod den mystiske Silco, som lovede at forvandle Undercity til byen Zaun og vil gøre alt for at få magten over Piltover.

Billede: Riot Games/Netflix

Hvis det hele lyder lidt som ungdomsfiktion, er det fordi, det er det. Spændende er bestemt ikke et børneshow, der er bandeord, blod, en meget mørk tone, foruroligende scener og masser af vold. Men intet af det hæver sig over et PG-13-niveau, og showet holder de fleste af sine veludviklede temaer og karakterer ret ligetil og forståelige. Det er et sjældent sweet spot, der er mørkere end en Marvel-film, men som aldrig krydser grænsen til grimdark eller voksenfantasi.

Den balance tillader det Spændendes karakterer til at lave showet – hvilket er sådan det skal være for noget baseret på Liga af legender. Uden for dets gameplay, hvad har fået spillerne til at vende tilbage til Liga i de 12 år siden den blev udgivet første gang, er dens karakterer. Liga hengivne har sandsynligvis spillet deres yndlingsfigurer i mindst snesevis eller hundredvis af timer, og uanset om du kan lide dem på grund af deres evner i spillet eller glimt af personlighed, danner de fleste spillere en stærk tilknytning til de mestre, de bedst kan lide at spille.

Men lige så elskede som karaktererne er, består deres versioner i spillet for det meste af noget exceptionel kunst og et par smarte dialoglinjer, der kommunikerer lidt om, hvem de er og deres personlighed. Uden for et par korte blurbs gemt væk på spillets officielle hjemmeside, Liga af legender‘ karakterer har ikke rigtig nogen konkret baggrund, hvilket er præcis det Spændende løser.

I stedet for at prøve at arbejde i snesevis af figurer fra spillet, Spændende smart indsnævrer sit fokus til et par nøglemestre og et par nye karakterer. Deres buer er opdelt i tre separate tre-episoders handlinger, der finder sted med flere års mellemrum. Disse fungerer næsten som korte film med deres egne fortællende buer og giver showet tid til at grave i hver af dens karakterer gennem deres liv og rejser.

Gennem de første fire episoder, som Riot leverede til kritikere, fokuserer showet på to separate duoer på tværs af Piltover og Zaun: søstrene, Vi og Jinx, og de videnskabelige partnere Jayce og Viktor. Det er alle fire Liga af legender mestre (af varierende popularitet), og deres historier afspejler hver især pænt de byer, de bor i.

Vi og Jinx fra League of Legends Netflix-serien Arcane

Billede: Riot Games/Netflix

Silco fra League of Legends Netflix-serien Arcane

Billede: Riot Games/Netflix

Jinx og Vi kæmper i League of Legends Netflix-serien Arcane

Billede: Riot Games/Netflix

Søstrene vokser op som forældreløse i Underbyen, men går forskellige veje efter barndommen, hvilket fører til en ende på det Liga spillere vil være meget fortrolige med, men de kan overraske nogle nytilkomne. Denne evne til at skabe to separate, men tilfredsstillende oplevelser til showet er en af Spændende‘s mere imponerende bedrifter og et vidnesbyrd om, hvor godt de hver af karaktererne føler sig.

Jinx og Vi udgør det følelsesmæssige centrum af showet indtil videre, og det viger ikke tilbage fra at blive overraskende tragisk. Dette gælder især for Jinx, hvis historie har den mest narrative grund at dække, og er særligt effektiv i de første par episoder, da hun kæmper for at finde sin plads i sin søsters skygge.

Men det er Jayce og Viktor, der er mere emblematiske for nogle af Spændendes større temaer. Begge karakterer er videnskabelige genier, der kaster byen Piltover ud i fremtiden med deres opfindelser. Men selvom de er partnere i deres tidlige dage, er det klart, at de begge stadig er uenige om, hvor meget de er villige til at risikere offentlig sikkerhed i videnskabens navn. Og da deres meninger divergerer, Spændende bruger de to som stemmer til at forklare ideologierne bag Piltover og Zaun selv, hvilket forhåbentlig vil lade showet gå dybere ind på de filosofier, der driver to af Ligamest interessante byer.

Mellem disse parringer er mindre historier om genkendelige ansigter fra Runeterra som Caitlyn, Ekko og Heimerdinger, såvel som nye ansigter som Vander, Mel, Mylo og den tidligere nævnte skurk, Silco. Selvom disse nye karakterer virker interessante, Arcane bruger en skuffende lille mængde tid med dem i de første kapitler (selvom det ser ud til, at deres skærmtid kan stige, efterhånden som serien fortsætter). Serien har selvfølgelig også antydet optrædener fra nogle flere karakterer, der ikke er dukket op – i hvert fald i de første fire afsnit.

Disse små drillerier – som måske eller måske aldrig bliver til virkelighed – er en anden af Spændendes smarte tricks. Fordi Liga af legender universet har kun eksisteret i løse skitser og store træk i spillet, Spændende stoler ikke på nogen forudgående viden om Runeterra. De snesevis af små påskeæg og øjeblikke med forvarsel giver særlige nik til mangeårige fans, men selve historien er lige så let at følge og effektiv for nye seere som for Liga af legender veteraner.

The Undercity of Zaun fra League of Legends Netflix-serien Arcane

Billede: Riot Games/Netflix

For et show, der foregår i en fantastisk verden som Runeterra, er dets karakterer og rammer i virkeligheden kun så gode som kunsten, der skildrer dem, og det er her, at Spændende er på sit mest imponerende. Serien, som blev animeret af Riot og Fortiche Production, er helt fantastisk – især blandt Netflix-shows, der ofte har enklere, mindre udtryksfulde karakterdesign. Det har en malingslignende stil, der er særligt slående i brede landskaber og etablerer billeder af både Zaun og Piltovers massive tårne ​​og vidtstrakte bygninger.

Spændende‘s karakterer ser også godt ud, og de skaber en balance mellem en stil, der føles sammenhængende med Liga af legender‘ kunst, men føles også lidt mere naturligt for fortællende animation. Karakterernes ansigter er udtryksfulde, og følelser oversættes godt, selvom ikke alle de fysiske komedie lander. Showets kampsekvenser er også fremragende, blandet i slowmotion, unikke vinkler og en fantastisk brug af flere perspektiver under en eksplosion for at hjælpe med at holde handlingen på skærmen klar og læsbar samt kinetisk og spændende.

Der er en version af en Liga af legender animationsserie, som Riot ville have debuteret på sin egen hjemmeside, udelukkende henvendte sig til fans af spillet og brugt en hel del færre penge på. Den version ville have været sikker, og fans ville sandsynligvis have elsket den. I stedet gik Riot og Fortiche efter noget, der kunne nå ud til et bredere publikum og formåede at skabe et smukt og underholdende show, der begge føjer til verden i lang tid. Liga af legender fans elsker, uden at efterlade nytilkomne for langt bagud.

De to første afsnit af SpændendeFørste sæson af ni afsnit er nu på Netflix.